lördag 26 oktober 2013

När upplevelsen trumfar bilden


När man lägger ner lite tid på den typ av foto som jag gör så faller det sig rätt naturligt att man vissa dagar går bet på bra bilder. Eller bilder överhuvudtaget för den delen. Det är ju trots allt vilda djur man har att göra med och de dyker upp när de själva behagar även om man naturligtvis kan optimera sina chanser genom att vara bra påläst om beteenden och miljöer. Och det är väl en del av tjusningen också, att det inte finns några garantier och desto större är tillfredställelsen då man väl prickar rätt.
Sen finns det dagar med upplevelser som etsat sig fast men där bilderna av en eller annan anledning inte blivit vad man önskat. En sådan stund var den här, med de två lappugglorna som slogs om en rejäl sork mitt framför en smattrande kamera. Just innan vinnaren ska sätta i sig sorken så kollar han in i kameran och trots att jag fick många andra, bättre bilder den dagen så återkommer jag ofta till just den den här. För jag gillar egentligen bilden, med den överraskade uppsynen, men så var det då dom där förargliga grässtråna som var i vägen...

Någonstans i Norrland, 2012-04-05.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar