onsdag 7 maj 2014

Älgen är på plats igen


Åkte ut en sväng igår kväll för att se om det börjat visa sig någon älg i mina "säkra" älgmarker såhär efter vintern. Och se, visst var det så! Inte speciellt många än så länge men fyra individer siktades iallafall.


På vägen dit tog nyfikenheten över och jag skrapade lite på en holk som jag ofta passerar men där jag aldrig trott att det skulle finnas något liv. Men se, tittade det inte ut en pärluggla även här! Vilken i ordningen det här året har jag tappat räkningen på.


Hos hökugglorna verkar ungarna frodas och nu syntes för första gången på länge båda föräldrarna utanför boet. Båda varnade friskt så fort jag tog några steg i riktning mot boet och det gick inte att misstolkas, det var bara att backa undan snarast möjligt och låta dom vara i fred. Som avslutning bjöds en rätt trevlig solnedgång också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar