lördag 5 april 2014

Häckning och en ny surnia


Tre veckor har gått sedan hökugglorna parade sig och nu jagar bara en på hygget. Jag antar att det är hanen och att honan nu ligger på ägg, ett antagande som jag känner bekräftades i stort under gårdagskvällen. Satt ett bra tag och spanade på honom, han tog nån sork men åt den inte själv utan sjöng lite och flög sedan in med den till samma ställe hela tiden. Vet inte varför, men jag kunde också se att han ryckte av sorken en massa päls innan han flög vidare med den. Det beteendet har jag aldrig sett tidigare, något som vet varför?

Det är ju fantastiskt kul att ha fått följa samma individer så pass länge så nu är det bara att hoppas på en lyckad häckning och att det dyker upp en möjlighet att fota ungarna också, det vore ju verkligen att sluta cirkeln.

När jag lämnade surniahygget för kvällen tog jag en tur längre in längs vägen. Och minsann, på ett ställe där jag inte sett någon tidigare, satt det inte ytterligare en hökuggla och sjöng med månen som bakgrund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar