söndag 1 september 2013

Sista älgarna innan jakten

En av morgonens älgar
Imorgon börjar älgjakten här uppe i norr så nu på morgonen passade jag på att åka ut för att fota lite en sista gång innan dess. Under sommaren har jag varit ute en hel del med sikte på just älg och i stort sett alltid mött mellan femton och tjugofem stycken under bara några tidiga morgontimmar. I morse var det lite sämre aktivitet och endast fem stycken visade sig. Inte i speciellt fotovänliga miljöer heller dess värre, men det är ändå alltid fina möten.


Annat har det som sagt varit under sommarens ljusa nätter och morgnar då de välvilligt poserat. Bland annat har jag kunnat följa den här kon med två kalvar under några veckor, från det att kalvarna var i stort sett nyfödda. Tack vare kons skada på örat har det varit lätt att känna igen henne.


Den här bastanta tjuren har jag också råkat på några gånger under sommaren. Han har gått tillsammans med två rejäla tjurar till men det här är den med de största hornen. Misstänker att han kommer att vara högvilt under de kommande veckorna, själv hoppas jag att få återse honom nyfejad och fin under jaktuppehållet den 26/9 t.o.m. 9/10...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar